Jos de Laat

Het leek me wel leuk om na het succes van de zwaluw om nog een vogel

te bouwen. Omdat ik al een tijdje met het idee loop iets te bouwen met verlichting

zodat we eens kunnen proberen in het duister te vliegen is mijn keuze gevallen op een "blinde uil". Hiervan stond een goede tekening op internet wat wel handig is.

 

Enkele gegevens over de uil:

Spanwijdte: 96 cm

Lengte:       64,5 cm

Profiel: KFM

Gewicht: 330 gram

Motor: Hextronik BL Kv-1300

Regelaar: 10 A

Prop: 8x4

Lipo: 3S 800 MAh

Servo; 4x bleu arrow digital micro servo

Als de vleugel is uitgesneden moeten er aan de achterlijst gleuven gefreesd worden om het licht straks beter te verdelen. Hiervoor heb ik van triplex eerst een mal gemaakt en die met dubbelzijdige plakband op zijn plaats geplakt.

Vervolgens heb ik op een kolomboormachine de gleuven uitgefreesd. De houten mal dient nu als geleider voor de frees (eensnijder) die op de juiste diepte staat afgesteld.

Om de uitsparing voor de koolstof buis te maken heb ik een hulpstukje op mijn Dremel gemaakt.

Langs een rechte liniaal frees ik een groefje van 3mm breed en 3mm diep.

Ook het gleufje voor de servo kabel heb ik op deze manier gemaakt.

Het achterste gedeelte losgesneden.

En vervolgens met een koolstof strip van 6x1 er tussen weer aan elkaar gelijmd.

Bovenplaat van 3mm opgelijmd

De tips zijn ook voorzien van "lichtgleufjes".

Ailerons uitsnijden en de tips lijmen

De romp is opgebouwd uit 5 lagen depron, 3x6mm en 2x3mm. De middelste laag van 6mm is ook 6mm lager zodat er een gleuf ontstaat voor de carbon buis van 6mm.

De staart met hoogteroeren, deze zijn van 2lagen Depron (6+3mm)

De uil heeft het licht in zijn ogen gekregen.

Het lijmen van het kielvlak, wat daarna op de romp wordt gelijmd.

Klik op foto's voor vergroting en tekst

De ledstrip wordt aan de achterzijde met epoxy aan de vleugel gelijmd.

Daarna heb ik tegen de ledstrip nog een strookje Depron gelijmd, omdat anders de zelfklevende achterkant van de strip in het zicht valt. Verder zijn de aansluitingen zo dicht mogelijk bij de scharnierlijn gebracht. 

De ledstrips en servo"s zijn aan gesloten.

Omdat de motor op een carbon buis is gemonteerd die over de hoofdligger in de romp schuift kan ik hiermee het zwaartepunt precies op de goede plek krijgen door deze naar voor of achteren te schuiven. En vervolgens vast te lijmen.